Doradztwo zawodowe
Ścieżki Kształcenia
Doradztwo zawodowe w naszej szkole
Szkolny doradca zawodowy- Anna Bruzda
Wewnątrzszkolny system doradztwa są to wszystkie działania podejmowane przez szkołę w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia.
NAJWAŻNIEJSZYMI CELAMI DORADZTWA ZAWODOWEGO SĄ:
- przygotowanie i wspieranie uczniów w planowaniu kariery edukacyjno- zawodowej,
- kształtowanie wśród uczniów proaktywnej postawy wobec edukacji i pracy.
- kształtowanie przekonania o konieczności całożyciowego uczenia się
- kształtowanie umiejętności efektywnego planowania i podejmowania decyzji
-pomoc i przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu przez nich decyzji edukacyjno- zawodowych.
FORMY DZIAŁAŃ REALIZOWANYCH W RAMACH DORADZTWA
- Indywidualne spotkania doradcze (indywidualne diagnoza zdolności i predyspozycji).
- Grupowe zajęcia warsztatowe - (zajęcia warsztatowe prowadzone metodami aktywizującymi, mające na celu wyposażenie młodzieży w wiedzę i umiejętności dotyczące np. znalezienia pracy, zatrudnienia, adaptacji w nowych warunkach, umiejętności komunikowania się oraz poprawnego planowania kariery edukacyjnej i zawodowej , ).
- Przekazywanie informacji edukacyjno– zawodowej (tworzenie bazy i udostępnianie informacji edukacyjno-zawodowej m.in. o rynku pracy, zawodach, o możliwościach edukacyjnych i zatrudnienia w najbliższym regionie, o zasadach rekrutacji do lokalnych szkół w postaci informatorów, ulotek, prasy programów multimedialnych, tworzenie multimedialnych centrów informacji,),
- Rynek pracy – obserwacje bezpośrednie, uczniowski wolontariat (spotkania i wywiady z absolwentami, promowanie dobrych wzorców, spotkania z przedstawicielami różnych zawodów, spotkania z przedstawicielami lokalnych firm, wymagania stawiane przez pracodawców, lokalny rynek zatrudnienia, targi edukacyjne, instytucje rynku pracy, uczelnie wyższe i inne).
- Diagnozowanie i analizowanie potrzeb na działania doradcze prowadzone w szkole.
lanowanie kariery a rozpoznawanie zainteresowań i predyspozycji zawodowych.
Od kilku lat celem ogólnopolskich inicjatyw edukacyjnych jest upowszechnianie doradztwa zawodowego oraz podniesienie jakości usług świadczonych w tym zakresie w środowisku szkolnym, do którego przybliżać ma m.in. ułatwienie dostępu uczniów, rodziców i nauczycieli do bezpłatnych narzędzi diagnostycznych pomagających w określeniu potencjału zawodowego, w tym predyspozycji i zainteresowań. Narzędzia takie znaleźć można pod adresem stron internetowych:
Przydatne linki:
- https://doradztwo.ore.edu.pl/ nowa odsłona portalu poświęconego doradztwu zawodowemu (narzędzia diagnostyczne, filmy o zawodach, publikacje doradcze dla uczniów i rodziców) w zakładce Vademecum doradztwa wiele ciekawych pozycji.
- www.perspektywy3d.pl (Gra diagnostyczna – diagnozująca zainteresowania zawodowe, predyspozycje zawodowe i kompetencje przedsiebiorcze, Galeria zawodów – multimedialne prezentacje zawodów, Planer kariery – służący do planowania kariery edukacyjno-zawodowej, 194 filmy o zawodach szkolnictwa zawodowego)
- test.e-zamek.pl (interaktywny test predyspozycji zawodowych, poradnik dla uczennic i uczniów – Rozpoznawanie predyspozycji zawodowych, karty zawodów)
- www.labiryntzawodow.progra.pl (niewerbalny test predyzpozycji i zainteresowan zawodowych w podziale na grupy wiekowe)
- www.wybieramzawod.pl (testy, filmy zawodoznawcze, poradniki)
- www.perspektywy.pl (rankingi szkół w tym także ponadgimnazjalnych)
- https://men.gov.pl/dodatki/mapazawodowe/ – ogólnopolska mapa szkół kształcących w zawodach „wyklikaj szkołę zawodową”
- KOMPETENCJOMETR – łódzki test predyspozycji zawodowych – https://mlodziwlodzi.pl/kompetencjometr/
- Kwestionariusz zainteresowań zawodowych – http://www.psychologia.net.pl/testy.php?test=zawod
Pod wskazanymi adresami internetowymi znajduje się także wiele aktualnych informacji o zawodach z polskiej klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, możliwych ścieżkach edukacyjnych prowadzących do ich zdobycia, karty z opisami zawodów oraz atrakcyjne dla młodzieży prezentacje zawodów w postaci filmów edukacyjnych. .
„Rodzic pierwszym doradcą – rola rodziców w procesie wyboru dalszej drogi kształcenia i zawodu”
“Jedynym sposobem wywarcia wpływu na drugiego człowieka jest rozmowa o jego pragnieniach i pokazanie mu, jak je może spełnić.”
Dale Carnegie
Szanowni Rodzice!
Według przeprowadzonych badań, największy wpływ na decyzje uczniów dotyczące wyboru szkoły i zawodu mają rodzice i tradycje rodzinne.
Państwo jako Rodzice są dla swojego dziecka autorytetem w sytuacji kształtowania przyszłej ścieżki edukacyjnej i zawodowej. Dlatego tak ważna jest rola Rodziców w doradzaniu i świadomym wspieraniu swoich dzieci w tym niełatwym wyborze, tym bardziej, w czasach, gdy oferta kształcenia jest niezwykle bogata i często kusząca choćby nazwami kierunków czy profili, a rzeczywistość na rynku pracy trudna i zmienna.
Jak mogę pomóc mojemu dziecku we właściwym wyborze dalszej ścieżki edukacyjnej i zawodu?
Poznaj swoje dziecko i pomóż mu odkryć jego możliwości.
Kluczem do podejmowania decyzji o wyborze szkoły i zawodu jest poznanie samego siebie tzn. tego, co nas interesuje, jakie mamy talenty, uzdolnienia, umiejętności, temperament, jakie są nasze wartości i aspiracje w życiu.
Rodzice mogą bardzo dużo powiedzieć swojemu dziecku o nim samym.
1) Rozmawiaj z dzieckiem o jego zainteresowaniach, pasjach, możliwościach intelektualnych, interesujących syna/córkę przedmiotach szkolnych, cechach charakteru oraz stanie zdrowia.
2) Jeśli Twoje dziecko jest pod opieką lekarza specjalisty, koniecznie trzeba zasięgnąć wcześniej opinii czy nie ma przeciwwskazań do wybranego przez syna/córkę zawodu.
Pomocna może okazać się konsultacja z doradcą zawodowym lub badanie w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
3) Jako rodzic masz możliwość zaobserwować, jakie czynności dziecko lubi, w których zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych bierze udział, kiedy czuje się jak przysłowiowa „ryba w wodzie”.
4) Towarzysz dziecku w codziennych obowiązkach – to pozwala zaobserwować proces przejścia z fazy dziecięcych marzeń o tym, by być kimś w przyszłości do fazy sprecyzowanych zainteresowań.
5) Motywuj dziecko do szukania odpowiedzi na pytania: „Co chcę robić w życiu?” „Co jest dla mnie ważne?”, itp.
6) Angażuj się w życie szkoły, także we wspieranie uczniów w planowaniu ścieżki kariery
Gromadź z dzieckiem informacje o szkołach , zawodach, aktualnym i prognozowanym rynku pracy, w tym rynku lokalnym.
Warto przy tym pamiętać, że internet, choć jest cennym źródłem informacji, to nie jedynym i nie każda wyszukana informacja jest w pełni rzetelna.
W szkole uczeń ma dostęp do fachowych informatorów i przewodników po świecie zawodów.
Zdobądź jak najwięcej informacji o typach szkół, ścieżkach kształcenia .
Poznaj zasady i terminy rekrutacji do szkół
Bądź otwarty na poznawanie oferty szkół
Znajdź czas, by wspólnie z dzieckiem zajrzeć na stronę www szkół, które je interesują, wspólnie przejrzeć ulotkę szkoły czy broszurę.
Dziel się z dzieckiem swoją wiedzą i własnymi doświadczeniami zawodowymi. Pomóż znaleźć wśród znajomych osoby wykonujące zawód, którym interesuje się Twój córka lub syn, Korzystaj z oferty wparcia ze strony szkolnego doradcy zawodowego i zachęcaj do tego swoje dziecko.
By dodatkowo przekonać Państwa do potrzeby aktywnego towarzyszenia dziecku w planowaniu ścieżki kariery, warto wspomnieć, że wielu uczniów klas ósmych, tak blisko rozpoczęcia procesu rekrutacyjnego, ma poważną trudność, by nazwać swoje zainteresowania czy wskazać, co potrafią dobrze robić. A predyspozycje psychiczne, jak już zostało wspomniane odgrywać winny kluczową rolą przy podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych.
Warto pamiętać, że Rodzic może i powinien być doradcą swojego dziecka, a więc tym, który pomaga mu odkrywać siebie, gromadzić niezbędne informacje o zawodach i rynku pracy oraz towarzyszy w podejmowaniu decyzji, Rodzic jednak nie powinien dokonywać wyboru za dziecko, ani narzucać mu własnych pomysłów na przyszłość edukacyjno-zawodową.
Artykuły
SZKOŁA PODSTAWOWA I CO DALEJ?
2019-10-05