Szkoła w Łętowni czyta dzieciom - codzienne!
Od 2016 roku wychowawczynie klas I-III biorą udział w innowacji czytelniczej inspirowanej akcją "Cała Polska czyta dzieciom".
Założeniem innowacji jest wprowadzenie codziennego głośnego czytania uczniom pierwszego etapu edukacyjnego. Potrzeba wprowadzenia innowacji wynika z wieloletnich obserwacji kultury czytelniczej uczniów oraz ewaluacji działań prowadzonych na rzecz czytania przez szkołę.
Uczniowie klas młodszych podczas wywiadu, jako najciekawsze formy spędzania wolnego czasu wymieniali najczęściej: grę na komputerze, na tablecie i na telefonie. Czytanie książek jest dla dzieci zajęciem bezużytecznym i nieatrakcyjnym. Kontakt z książką wyparła telewizja i Internet. W rodzinach brak tradycji związanych z czytaniem. Książki w wielu przypadkach stały się elementem dekoracyjnym. Dzieci nie mają okazji oglądać dorosłego spędzającego czas wolny na czytaniu książki. Nie doświadczają również przyjemności jaką jest słuchanie pięknego czytania przez rodzica. Dzieci z ubogim zasobem słownictwa, słabo wyćwiczone w używaniu języka, pozbawione pozytywnych doświadczeń czytelniczych i wyobraźni mogą mieć trudności z opanowaniem najważniejszych umiejętności, w tym czytania. Trudności te przekładają się na problemy edukacyjne i emocjonalne, które narastają wraz z wiekiem dziecka.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół zalicza wszechstronnie rozumiane czytanie oraz posługiwanie się językiem polskim do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie edukacji. Nic tak nie przekona dzieci do bezpośredniego kontaktu z książką jak codzienne obcowanie ze słowem czytanym. Stąd idea wprowadzenia codziennego rozpoczynania zajęć lekcyjnych od co najmniej 10. minut głośnego czytania wybranej książki.
Cele szczegółowe:
-
wprowadzenie dzieci w świat literatury,
-
ukazanie uczniom właściwego kontaktu z książką poprzez wzór osób dorosłych,
-
przygotowanie dzieci do późniejszego, samodzielnego wyboru książek,
-
nauka obcowania z literaturą w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy,
-
budzenie zaciekawienia książką,
-
wdrażanie do dbałości o czysty i estetyczny wygląd książek,
-
zachęcenie nauczycieli i rodziców do głośnego i systematycznego czytania z dziećmi,
-
stwarzanie okazji do samodzielnego czytania,
-
integrowanie grupy poprzez wspólną naukę, pracę, zabawę.
Środki dydaktyczne:
-
książki z zasobów szkolnej biblioteki,
-
ulotki, listy do rodziców, gazetki ścienne promujące akcję oraz głośne czytanie.
Metody i techniki nauczania:
-
codzienne czytanie w klasie, słuchanie audiobooków,
-
imprezy biblioteczne: konkursy, wystawy,
-
akcja edukacyjna dla rodziców.