Zespół Szkolno-Przedszkolny w Łętowni

w Łętowni

E-mail:

WYCIECZKA SPÓŁDZIELNI UCZNIOWSKIEJ "CENCIK" DO WROCŁAWIA

6 lutego 2024 roku, uczniowie z klas VI, VII i VIII należący do Spółdzielni Uczniowskiej „Cencik”  byli na jednodniowej  wycieczce we Wrocławiu. W wyjeździe wzięło udział 30 uczniów i 3 nauczycieli. To piękne i malownicze miasto na długo zapadnie w pamięci.

Z Łętowni wyjechaliśmy o godzinie 6.00, podróż trwała około czterech  godzin z postojem na śniadanie. Na miejscu dołączył do  nas przewodnik. Najpierw udaliśmy się na Ostrów Tumski – znaną wszystkim urokliwą wrocławską wyspę. Tam podziwialiśmy piękną katedrę oraz spacerowaliśmy po Moście Tumskim. Ważnym punktem naszej wycieczki była Aula Leopoldyńska, największa i najbardziej reprezentacyjna część głównego gmachu Uniwersytetu Wrocławskiego. To cenny i unikatowy zabytek świecki późnego baroku. Wzniesiona w latach 1728-1732 wraz z całym kompleksem budynków uniwersyteckich, otrzymała swoją nazwę na cześć cesarza Leopolda I, fundatora Uniwersytetu w roku 1702. Niesamowitych wrażeń doświadczyliśmy na  Tarasie Wieży Matematycznej, zwanej też Wieżą Astronomiczną. To miejsce wyjątkowe: usytuowane jest na wysokości aż 42 metrów i rozpościera się z niego piękny widok na Wrocław. Wieża Matematyczna pełni funkcję części Muzeum Uniwersytetu Wrocławskiego. Na wieżę prowadzą imponujące marmurowe Schody Cesarskie. W salach wystawowych zaaranżowanych na kolejnych poziomach wieży prezentowane są eksponaty związane z działalnością Obserwatorium Astronomicznego. Zobaczyć tu można urządzenia  astronomiczne z różnych epok, np. kolekcję zegarów słonecznych oraz przyrządów do obserwacji kosmosu, m.in. XIV-wieczne astrolabium, globus nieba z 1699 roku, XVIII-wieczny kwadrant ścienny i koło repetycyjne, które służyło do obserwacji szerokości geograficznej. Kolejnym punktem, który odwiedziliśmy we Wrocławiu był Rynek tego miasta. Przepiękna Starówka i niesamowity późnogotycki Ratusz, który wygląda jak domek z piernika  zachwyciły wszystkich. Wszyscy, idąc w kierunku Starego Miasta, szukali po drodze krasnoludków, które rozrzucone są po całym Wrocławiu, a po znalezieniu ich robili sobie z nimi zdjęcia. Cieszyliśmy się z każdego napotkanego krasnala. Wszystkim nam chodziło o odnalezienie   jak największej liczby niewielkich rzeźb krasnali. Liczba krasnali stale rośnie, ponieważ są one umieszczane we Wrocławiu sukcesywnie od 2005 roku. Niesamowitym przeżyciem było wyjście na Most Pokutnic zwany także Mostem Czarownic w Kościele Świętej Marii Magdaleny. Mostek Pokutnic znajduje się na piątej kondygnacji, na wysokości 45 metrów. Aby wejść na kładkę, trzeba pokonać 247 schodów. Była to męcząca i ekscytująca wyprawa. Ostatnim punktem naszej wycieczki była Panorama Racławicka. Najpierw ciemnym tunelem ruszyliśmy do głównej sali, w której znajdował się obraz – słynny relikt XIX- wiecznej kultury narodowej. Oczom naszym ukazało się niezwykłe dzieło stworzone przez zespół malarzy pod kierunkiem Jana Styki i Wojciecha Kossaka. Wyjątkowość tego miejsca polega na tym, że obraz zajmuje całą powierzchnię ścian. Przed płótnem leżą przedmioty idealnie dopasowane do obrazu. Stojąc na środku, miało się wrażenie uczestnictwa w tej bitwie. Niezwykłe uzupełnienie wrażeń stanowił dźwięk.

Wycieczka bardzo nas zmęczyła, ale wrażenia ze zwiedzania Wrocławia na pewno  warte były takiego wysiłku. W drodze powrotnej nadszedł czas na pyszne i ciepłe jedzonko w MC Donaldzie.  Po wycieczce tej jesteśmy pewni, że warto pojechać i poznać Wrocław. Wszyscy świetnie się bawiliśmy. Była to bardzo pouczająca i miła wycieczka, a wspomnienia na długo pozostaną w naszych pamięciach. Zmęczeni, ale pełni wrażeń wróciliśmy do Łętowni o 22.00. Mamy nadzieję, że tam jeszcze kiedyś powrócimy. Galeria zdjęć dołączona poniżej potwierdzi na pewno nasze wrażenia i odczucia.