Czytajmy dzieciom! Innowacja w naszej szkole
W naszej szkole wiemy, że czytanie dzieciom to skuteczny sposób na wychowanie. Zależy nam by nasi uczniowie wyrośli na mądrych, kulturalnych i samodzielnych ludzi. Z tego powodu od października 2016 r. uczniowie klas I-III uczestniczą w innowacji pedagogicznej „Czytajmy dzieciom!”.
Założeniem podejmowanych przez naszą szkołę działań jest wprowadzenie codziennego głośnego czytania uczniom pierwszego etapu edukacyjnego. Potrzeba wprowadzenia innowacji wynika z wieloletnich obserwacji kultury czytelniczej uczniów oraz ewaluacji przedsięwzięć prowadzonych na rzecz czytania przez szkołę.
Uczniowie klas młodszych podczas wywiadu, jako najciekawsze formy spędzania wolnego czasu wymieniali najczęściej: grę na komputerze, na tablecie i na telefonie. Czytanie książek jest dla dzieci zajęciem bezużytecznym i nieatrakcyjnym. Kontakt z książką wyparła telewizja i Internet. W rodzinach brak tradycji związanych z czytaniem. Książki w wielu przypadkach stały się elementem dekoracyjnym. Dzieci nie mają okazji oglądać dorosłego spędzającego czas wolny na czytaniu książki. Nie doświadczają również przyjemności jaką jest słuchanie pięknego czytania przez rodzica. Dzieci z ubogim zasobem słownictwa, słabo wyćwiczone w używaniu języka, pozbawione pozytywnych doświadczeń czytelniczych i wyobraźni mogą mieć trudności z opanowaniem najważniejszych umiejętności, w tym czytania. Trudności te przekładają się na problemy edukacyjne i emocjonalne, które narastają wraz z wiekiem dziecka.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół zalicza wszechstronnie rozumiane czytanie oraz posługiwanie się językiem polskim do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie edukacji. Nic tak nie przekona dzieci do bezpośredniego kontaktu z książką jak codzienne obcowanie ze słowem czytanym. Stąd idea wprowadzenia codziennego rozpoczynania zajęć lekcyjnych od co najmniej 10. minut głośnego czytania wybranej książki.
W trakcie pierwszego semestru wychowawczynie klas najmłodszych przeczytały uczniom dwadzieścia dwie książki. Efekty łatwo zaobserwować: uczniowie częściej zaglądają do biblioteki, pytając o tytuły i autorów czytanych właśnie w klasach pozycji. Swoisty renesans przeżywają książki autorstwa Astrid Lindgren. Wzrosła kultura czytelnicza wśród uczniów, z zaciekawieniem przysłuchują się tekstom czytanym przez nauczycieli. W każdej klasie powstała wystawa „Czytajmy dzieciom!” , na której umieszczane są ilustracje do książek. Uczniowie klasy pierwszej wzięli udział w konkursie plastycznym na temat aktualnej lektury.
Zachęcamy również rodziców do czytania wspólnie z dziećmi w domu. Zapraszamy do odwiedzenia szkolnej biblioteki, gdzie znaleźć można wiele interesujących książek. Wiemy, że wspólne czytanie przyniesie wiele korzyści zarówno dzieciom, jak i dorosłym. Zachęcamy do zapoznania się z ciekawymi materiałami ze stron:
http://www.calapolskaczytadzieciom.pl/badania-czytanie-dziecku-od-urodzenia
http://dziecisawazne.pl/dlaczego-warto-czytac-basnie/
http://bajabook.pl/?p=84
http://www.calapolskaczytadzieciom.pl/nieporozumienia-z-czytaniem
J.Kosek