Koduj z nami! Roboty Finch w Łętowni.
W październiku 2016 roku, w naszej szkole, odbyły się warsztaty z programowania w środowisku Scratch z użyciem robotów. Teraz roboty typu Finch powróciły do Łętowni. W marcu i kwietniu możemy cieszyć się nimi podczas zajęć koła „Koduj z nami!” oraz lekcji informatyki i techniki.
Programowanie w ostatnich latach zyskało status priorytetu, ponieważ uczy wielu umiejętności niezbędnych we współczesnym świecie. Świadome wykorzystywanie nowoczesnych technologii, kreatywność, samodzielne poszukiwanie rozwiązań, praca w zespole, umiejętność prezentacji własnych pomysłów, analizowanie informacji czy wykorzystywanie wiedzy w praktyce to niektóre z nich. Celem podejmowanych działań jest przełamanie stereotypowego myślenia, że programowanie jest trudne i niezrozumiałe, że jest przeznaczony tylko dla wybranych.
W tym roku szkolnym realizujemy innowację pedagogiczną „Koduj z nami!”. Jej część stanowi działalność Lokalnego Klubu Kodowania. Głównym celem podejmowanych działań jest stymulowanie aktywności poznawczej i twórczej uczniów. Zgodnie z podstawą programową do zajęć komputerowych dla II etapu kształcenia ogólnego, innowacja ta ma na celu:
- Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera.
- Wykorzystywanie komputera do poszerzania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin, a także do rozwijania zainteresowań.
- Komunikowanie się za pomocą komputera i technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Cele ogólne:
- Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, intuicji, wyobraźni i wnioskowania.
- Rozwiązywanie problemów i komunikowanie się z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
- Kształcenie umiejętności bezpiecznego korzystania z urządzeń cyfrowych, bezpiecznego zachowania w sieci i przestrzegania praw autorskich.
- Kształtowanie umiejętności wyszukiwania, gromadzenia, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł.
- Rozwijanie kompetencji społecznych, kształcenie umiejętności pracy zespołowej i projektowej.
- Kształcenie umiejętności kreatywnego rozwiązywania problemów na różnych przedmiotach.
- Wykorzystanie elementów programowania na wszystkich przedmiotach szkolnych.
- Uatrakcyjnienie nauczania.
- Stworzenie uczniom możliwości odniesienia sukcesu (m.in. poprzez samodzielne stworzenie działającego programu, gry, aplikacji).
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- tworzy logiczne instrukcje dotyczące codziennych czynności,
- tworzy polecenia do osiągnięcia określonego celu,
- wykorzystuje programowanie do sterowania robotem lub istotą na ekranie komputera,
- podpatruje, jak pracują inni uczniowie, wymienia się z nimi pomysłami i swoimi doświadczeniami,
- w algorytmicznym rozwiązywaniu problemu wyróżnia podstawowe kroki: określenie celu do osiągnięcia, znalezienie rozwiązania problemu dla przykładowych danych, opracowanie rozwiązania, zaprogramowanie rozwiązania i przetestowanie poprawności programu na przykładach,
- testuje na komputerze swoje programy pod względem zgodności z przyjętymi założeniami o efektach ich działania, objaśnia przebieg działania programów,
- potrafi konstruować skrypty różnorodne skrypty wykorzystując możliwości programu,
- potrafi zaprojektować prostą grę, w której występują procesy wykonywane równolegle
- potrafi zaprojektować multimedialną animację z wykorzystaniem wielu scen i animowanych obiektów,
- stosuje różne sposoby przedstawiania algorytmów, np. w języku naturalnym, w postaci schematów blokowych, listy kroków,
- porównuje efektywność różnych algorytmów/ rozwiązań danego problemu,
Programować może każdy dlatego zachęcamy do udziału w naszych zajęciach!